Bijna één jaar ondernemerschap
Dik tien maanden geleden presenteerde ik on- en offline mijn bedrijfsplan. Je zag meteen een tweedeling in de reacties die ik ontving. Een klein deel van de mensen waarschuwde me met de woorden: "Dat is ambitieus, ben je niet bang dat je als eenpitter een te breed dienstenaanbod in de markt wilt zetten?" Echter het merendeel van de ondernemers zei "het is verstandig om jezelf met een breed dienstenaanbod in de markt te zetten, de praktijk zal vanzelf laten zien waar je toegevoegde waarde voor de klant ligt." Ik ben blij dat ik die laatste groep gevolgd heb en kan nu uit eigen ervaring zeggen dat het klopt.
Je gaat naarmate de tijd vordert, ook in Corona-tijd, vanzelf helder krijgen waar je toegevoegde waarde ligt.
Premium Services & Premium Speakers
Met onze Premium Services zijn we de back-office die relatiemarketing, voor bedrijven, tot in de kleinste details regelt. Door met ons samen te werken ben je als bedrijf volledig flexibel in het uitnodigen van je klant voor een unieke culturele of sportieve ervaring die volledig aansluit bij zijn of haar interesses.

Vanuit onze Premium Speakers dienstverlening regelen, boeken en faciliteren we exclusieve Premium Speakers voor events. Beide vormen van dienstverlening hebben ongelooflijk veel potentie en staan te popelen om een podium te krijgen om zichzelf te bewijzen.
Helaas zorgen de huidige corona maatregelen ervoor dat we nog even geduld moeten hebben als het gaat om het waarmaken van de grote belofte, van onze Premium Services en Premium Speakers, voor de zakelijke markt.
Coaching & Advies
Met onze coaching & advies dienstverlening, adviseren wij organisaties bij het inrichten van de juiste sales en marketing strategie en het functioneren van het sales en marketing team als geheel. Juist in deze tijd, waar veel zaken veranderen en bijna niks meer is zoals het was, merk je dat bedrijven behoefte hebben om gericht te kijken naar de sales en marketing aanpak. Momenteel helpen we Care for Coffee en Care Dienstengroep met deze dienstverlening.

Premium Events is niet meer...
Als je bovenstaande regel leest, dan denk je vast dat onze dienstverlening Premium Events het niet gered heeft... Een logische gedachte, zeker gezien de tijd waarin we leven. Niets is echt minder waar, Premium Events bruist van de ideeën en is volop bezig met mooie plannen voor de toekomst. Zo komen er deze zomer, naast ons hoofd event in Bergentheim, enkele Arne Slot Voetbaldagen in de regio aan.
Daarnaast werken we samen met Ons Project aan een prachtig plan om de Masters of Padel komende zomer naar Zwolle te halen. Op dit moment voeren we gesprekken met de KNLTB. Het zou fantastisch zijn als we dit topsport-event naar Zwolle kunnen halen.
Maar waarom zeg je dan dat Premium Events niet meer is? Ik heb de afgelopen periode gemerkt dat er absoluut kansen zijn als het gaat om mooie Sport Events in de regio Zwolle. De sport-infrastructuur in de regio Zwolle is indrukwekkend en in de stad Zwolle zie je met de Landstede Hammers, PEC Zwolle, Sportcampus de Pelikaan, het CSE en straks ook Victorium dat de Sportboulevard 'gewoon' werkelijkheid is geworden.
Toch zullen maar weinig mensen in Nederland de regio Zwolle aanwijzen als regio waar (het belang van) Sport & Bewegen actief gepromoot en uitgedragen wordt door het bedrijfsleven, gemeente en de sportinstanties.
Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat er ruimte is in de regio Zwolle om de Topsport en Breedtesport beter te verbinden aan het bedrijfsleven, herkenbaar te positioneren voor de regio en als geheel landelijk (en internationaal) beter te vermarkten.
De geboorte van Sportmarketing & Events
Het is dan ook een bewuste keuze om Sportmarketing voor Events te plaatsen. Je ziet dat er, zeker ook in de regio Overijssel, al veel mooie Sport Events zijn. Ik ben dan ook blij dat ik vanuit FrontRow betrokken ben bij twee mooie events. De één is een dag-event met een ongelooflijk rijke historie: De FBK Games in Hengelo. Als beeldbepalend evenement voor provincie Overijssel bestaan de FBK Games dit jaar 40 jaar. Een mooie mijlpaal, die overigens geen reden geeft om achterover te leunen. Om op 6 juni één van de eerste en, in aanloop naar de Olympische Spelen van Tokyo, belangrijkste outdoor atletiek event te zijn moet er nog hard gewerkt worden.
De komende periode gaan we aan de slag om het bedrijfsleven nog nadrukkelijker te koppelen aan de FBK Games.

Daarnaast is FrontRow betrokken bij het opstellen van een herkenbare positionering voor Landstede Hammers. Deze positionering moet leiden tot een helder antwoord op de vraag: "Wat is de sportieve, maatschappelijke en economische bijdrage van Landstede Hammers voor de regio Zwolle". De energie en het enthousiasme van de (relatief kleine groep) medewerkers is prachtig om te ervaren. De actieve betrokkenheid van spelers als Ralf de Pagter en Kevin Bleeker, met hun sportmarketing achtergrond, zegt iets over de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van deze topsporters. Daarnaast is de heldere visie van hoofdcoach Herman van den Belt op talent- en teamontwikkeling indrukwekkend om te zien. Kortom, het is mooi om actief onderdeel van de toekomstplannen van de Landstede Hammers te mogen zijn.
Sterker worden met en door elkaar
Zoals ik hierboven al aangaf, zie ik dat er ruimte is in de regio Zwolle om de Topsport en Breedtesport beter te verbinden aan het bedrijfsleven, herkenbaarder te positioneren voor de regio en als geheel landelijk (en internationaal) beter te vermarkten. Dit kan in mijn ogen enkel en alleen door gericht samen te werken, zoals Herman van den Belt dat treffend zegt: "Je wordt sterker met en door elkaar".
Dit is dan ook precies de reden dat we spelen met het idee om een Centrum voor Sport, Marketing en Communicatie in Zwolle op te starten. Samen met Victorium onderzoeken we de mogelijkheden om organisaties met een passie voor sport, in een sportieve context, samen te brengen om optimaal te profiteren van elkaars kennis, kunde, netwerk en activiteiten.

De regio Zwolle floreert, ondanks alles, als nooit te voren en thema's als samenwerking, kennisdeling, innovatie, (talent)ontwikkeling en groei zijn pijlers die passen bij de stad, regio en bij (top)sport. Om de economische groei enerzijds en de sportieve groei anderzijds lineair te laten groeien, zien wij een belangrijke rol voor het Centrum voor Sport, Marketing en Communicatie als ontmoetingsplek, broeinest voor sportmarketing talent, startpunt voor nieuwe sport gerelateerde initiatieven en aanjager voor een betere sportieve positionering van de regio Zwolle.
De stip aan de horizon is hiermee gezet en de ambitie is duidelijk. Nu is het zaak om de schouders er samen onder te zetten en stap voor stap te bouwen. Ideeën, interesse om deel te nemen of gewoon eens van gedachten wisselen over dit thema? Bel of mail me gerust!
